Hipodroomi ajalugu

Traavispordi ja hobusekasvatuse kompleksi loomisega prooviti Tsaari-Venemaa eeskujul algust teha juba enne Esimest maailmasõda, kuid sõja tõttu ei olnud see võimalik. 1917. aastal õnnestus Tallinna kaupmehel Jaan Venteril saada Hobusekasvatuse Peavalitsuselt litsents ja abirahad hobusekasvanduse loomiseks.

Ametlikult sai Tallinna Hipodroomi ajalugu alguse 1923. aastal, mil loodi OÜ Tallinna Hipodroom. Sama aasta kevadel ostis ettevõtte 30 000 ruutsülla suuruse maa-ala, mis asub Seewaldi krundi ja endise Baltika telliskivivabriku vahel, kus Tallinna Hipodroom tegutseb tänaseni. Hipodroomi planeeris saksa arhitekt J. Seiffert, kellel oli juba mitme hipodroomi ehitamise kogemus olemas. Esimesed hooned – kontor, sissepääsuvärav koos 10 piletikassaga, kohtuniketorn, sõitjate elumaja, tallid 32 hobusele ja kaks võistlusrada (1000m pikkune galopirada ja 1100m pikkune traavirada) valmisid juba sama aasta sügiseks ning kompleksi tegevuste hulka kuulus nii traavivõistluste korraldamine, kui ka noorte traavlite välja õpetamine ja treenimine.

25. novembril 1923. aastal toimusid esimesed võistlused Tallinna Hipodroomil. Kokku toimus kuus jooksu, igas jooksus osales 4-7 hobust. Enamus võistlustel osalenud traavleid olid pärit Venemaalt ning Orlovi tõugu. Sõitjatest võiks esile võiks tuua Peeter Sammuli, kelle karjäär sai alguse Riias 1907. aastal. 1912. aastal suundus ta Peterburgi, kus treenides ja võisteldes jõudis ta peagi parima esikümne sekka. Teine professionaalne treener oli Jaan Sork, kes võistles enne Eestisse naasmist Lõuna-Venemaal. Enamasti olid sõitjateks tallitöötajad.

 

 Hoolimata tasulisest sissepääsust kogunes võistlustele kaasa elama ligi paartuhat pealtvaatajat. Totalisaatori käive oli tollel päeval ligi miljon marka. Esimestel aastatel oli Hipodroom edukas ning teenis kasumit, kuid siis hakkasid tekkima esimesed kahjumid. Majandusliku olukorra parandamiseks viidi läbi ümberkorraldusi, et suurendada rahva osalust, kuid üsna pea muutus ettevõtmine jälle kahjumlikuks.

1930. aastatel eksporditi suur osa Eestis sündinud traavleid Rootsi, Stockholmi, kus asub tänase päevani aktiivne hipodroom Solvalla. Seal toimunud võistluste auhinnarahad olid niivõrd suured, et hobuste omanikel oli võimalik isegi kasumise jääda, kui võidusummadest maha arvestada kulud hobuste pidamisele, transpordile jms. Kahjuks tekkisid 1940. aastatel omanikel niivõrd suured võlad, et ettevõte anti riigile üle. Viimased rahuaegsed võistlused toimusid 22. juunil 1941. aastal, peale mida Tallinna traavivõistluste rada ajutiselt suleti kuni 1942. aasta 7. juunini. Tollel päevas toimus 8 jooksu ja kokku osales võistlusel 28 hobust.

1953. aastal hakkas sujuma koostöö Tallinna Hipodroomi ja Venemaa traavlite kasvanduste vahel. Venemaalt toodi rongiga Eestisse Orlovi tõugu traavleid, kes jagati kõikide treenerite vahel võrdselt ära. 1955. aastal sai alguse Balti Karikas, mis toimub tänase päevani, kuigi esimese võistluse korraldanud Riia Hipodroom on tänaseks päevaks suletud.

1961. aastal ühines Tallinna Hipodroom Tori näidissovhoosiga. Samal aastal hävis tulekahjus umbes 7000 pealtvaatjat mahutanud tribüün ja kontorihoone. 

1961. aastal ühines Tallinna Hipodroom Tori näidissovhoosiga. Samal aastal hävis tulekahjus umbes 7000 pealtvaatjat mahutanud tribüün ja kontorihoone. 1966. aastal sai Hipodroomi direktoriks Anton Mölder, kellel õnnestus välisriikidega luua suhteid, mis kestavad kuni tänaseni. Tänu A. Mölderi tegevusele võistlesid esimest korda Soome sõitjad 1977. aastal Tallinna Hipodroomil ning 1978. aastal käisid Eesti sõitjad koos hobustega võistlemas Soomes, Kuovolas. Anton Mölder oli Hipodroomi juhataja kuni 1980. aastani, kokku 19 aastat. Siis läks Hipodroom Tallinna Aiandussovhoosi koosseisu. 1992. aastal loodi AS Tallinna Hipodroom, mis peagi pankrotti läks ning 1994. aastal ostis Hipodroomi ära AS Norfolk. 1999. aastal erastasid Hipodroomi Rootsi ärimees Mats Gabrielsson ja Eesti ärimees Jaan Manitski. 2006. aastal muutus hipodroomi valdav AS Norfolk MTÜ Tallinna Hipodroom-iks.

Tallinna Hipodroomi viimane võistlus toimus 25. novembril 2023, täpselt 100 aastat peale selle avamist.

Praegu juhib Tallinna Hipodroomi tegevust Mihkel Gull, kes on Hipodroomi tegevusega seotud alates 2013. aastast. Tallinna Hipodroom on täielikult isemajandav ning puudub riiklik toetussüsteem. Peamine tuluallikas on tallikohtade rentimine ning võistluste totalisaator, samuti ka ürituste korraldamine. Hipodroomil tegutseb kümmekond treenerit ja treenib sadakond võistlushobust. Traavivõistlused toimuvad iga paari nädala tagant, kus osalevad ka võistlejad Lätist, Leedust, Soomest ja Rootsist.

Hipodroom täna

2020. aastal sügisel valmis uue hipodroomi traavirada Tuula külasse, Saue valda, Tallinnast ca 20km kaugusele. Senise 16 hektari suuruse maa-ala asemel saab Hipodroom enda kasutusse 25 hektarit, mis võimaldab luua hobustele paremad treening-ja olmetingimused. 2021. aastal toimusid uuel traavirajal, mille pikkuseks on 1000m ja laiuseks 18m, esimsed võistlused, kui 3-4 juuli 2021 toimus American Horse Show.

2023. aastal toimus Tuulas esimene täispikk võistlushooaeg, mille raames korraldati esimest korda Hipodroomi Perepäeva, mis meelitas kohale tuhandeid külastajaid. Samuti oli Hipodroomil au läbi viia legendaarset Balti Karikat.